^
^
Recent Featured Videos and Articles | Eastern “Orthodoxy” Exposed | Why Hell Must Be Eternal | The Antichrist Identified! | What Fake Christians Get Wrong About Ephesians | Why So Many Can't Believe | “Magicians” Prove A Spiritual World Exists | Amazing Evidence For God | News Links |
Vatican II “Catholic” Church Exposed | Steps To Convert | Outside The Church There Is No Salvation | E-Exchanges | The Holy Rosary | Padre Pio | Traditional Catholic Issues And Groups | Help Save Souls: Donate |
Nostra Aetate – Verklaring van Vaticanum II over Niet-Christelijke Godsdiensten
Hier zien we dat Vaticanum II leert dat moslims de éne God aanbidden, de Schepper van Hemel en Aarde. Dit lijkt op, maar is iets anders dan de ketterij die wij in Lumen Gentium al aan de kaak hebben gesteld. De valse god van de moslims (die niet de Drie-eenheid is) heeft de Hemel en de Aarde niet geschapen. De Allerheiligste Drie-eenheid heeft de Hemel en de Aarde geschapen.
Interessante vergelijking van het taalgebruik tussen Vaticanum II en het Concilie van Florence
Vaticanum II document, Nostra aetate # 3:
“De Kerk beschouwt ook met hoogachting de moslims, die de éne, levende en uit zichzelf bestaande, barmhartige en almachtige God aanbidden, de Schepper van hemel en aarde, die gesproken heeft tot de mensen. Zij trachten zich met heel hun hart ook aan zijn verborgen raadsbesluiten te onderwerpen, zoals Abraham, op wie het islamitisch geloof zich zo graag beroept, zich aan God onderwierp… Daarom staat een hoogstaand zedelijk leven bij hen zeer in achting en vereren zij God, vooral door gebed, aalmoezen en vasten.”
Paus Eugenius IV, Concilie van Florence, “Cantate Domino”, 1441, ex cathedra: "De … Kerk gelooft vast, belijdt en verkondigt dat iedereen die zich buiten de Katholieke Kerk bevindt, niet alleen heidenen, maar ook Joden, ketters en schismatici geen deel kunnen hebben aan het eeuwige leven, maar naar het eeuwige vuur zullen gaan, dat gereed staat voor de duivel en zijn engelen, tenzij zij voor het einde van hun leven zich bij haar hebben aangesloten, en dat de eenheid met het lichaam van de Kerk zo sterk is, dat alleen voor hen die daarin blijven de Sacramenten van de Kerk tot heil dienen, en brengen het vasten, het geven van aalmoezen en overige werken van vroomheid en oefeningen van een strijdbaar christelijk leven eeuwige beloningen voort. En niemand, hoeveel aalmoezen hij ook heeft gegeven, ook al heeft hij voor de naam van Christus zijn bloed vergoten, kan worden gered, als hij niet in de schoot en eenheid van de Katholieke Kerk blijft."
Merk op dat bij de dogmatische definiëring van de noodzaak van het katholieke geloof om het heil te verwerven het Concilie van Florence de nadruk legt op het gebed, het geven van aalmoezen en het vasten van degenen die in de boezem van de Kerk zijn. Het vermeldt dat het geven van aalmoezen geen beloningen oplevert voor degenen die zich buiten de Kerk bevinden. Het is interessant dat Vaticanum II in zijn loftuitingen aan de moslims en hun valse godsdienst bijna precies dezelfde taal gebruikt als het Concilie van Florence, maar de leer van Vaticanum II staat alweer haaks op die van het Concilie van Florence.) Vaticanum II prijst het vasten, het geven van aalmoezen en de gebeden van leden van een valse niet-katholieke godsdienst.
Nostra aetate #3 zegt ook dat de Katholieke Kerk de moslims met respect beschouwt, die trachten zich met heel hun hart aan God te onderwerpen, zoals Abraham. Maar de bewondering van Vaticanum II voor de ongelovige moslims wordt niet gedeeld door de Katholieke Kerk. De Kerk verlangt de bekering en het eeuwig geluk van alle moslims, maar ze erkent dat de Islam een afschuwelijke en valse godsdienst is. Zij doet niet alsof zij zich aan God onderwerpen. Zij weet dat zij tot een valse godsdienst behoren.
Paus Benedictus XIV verbood katholieken nadrukkelijk, op straffe van eeuwige verdoemenis, hun kinderen moslimnamen te geven.
In de paragraaf over de meest kenmerkende ketterij van Vaticanum II (zie hierboven), hebben we besproken dat Nostra Aetate #4 de ketterij verkondigt dat de joden niet beschouwd moeten worden als door God verworpen. We zullen dat hier niet herhalen.
Nostra aetate herinnert de wereld eraan hoe groot het boeddhisme is, en hoe deze valse godsdienst tot de hoogste verlichting voert.
Boeddhisten erkennen vele valse goden
Vaticanum II zegt dat in het boeddhisme “een weg wordt geleerd” waardoor de mensen tot de hoogste verlichting kunnen geraken! Dit is geloofsafval. Dit is een van de ergste ketterijen van Vaticanum II. Lees verder hoe Paulus VI (de man die plechtig Vaticanum II afkondigde) de leer over het Boeddhisme verstond.
Paulus VI zei dat deze valse en heidense godsdienst een van de “rijkdommen van Azië” is, en baseerde zich daarbij op Vaticanum II (dat hij plechtig heeft afgekondigd)!
Vaticanum II prijst ook de valse godsdienst van het Hindoeïsme om zijn onuitputtelijke rijkdom van “scherpzinnige pogingen van filosofisch denken,” evenals zijn ascetisch leven en diepe meditatie.
Vaticanum II
Kali, een van de ongeveer 330.000 valse goden die door de hindoes worden vereerd – een godsdienst die door Vaticanum II niet veroordeeld wordt maar geprezen.
Merk op hoe de lofprijzing van Vaticanum II voor de valse godsdienst van het hindoeïsme weersproken wordt door Paus Leo XIII:
Twee verschillende Godsdiensten
Paus Leo XIII, Ad Extremas (#1), 24 juni 1893:
“… Door zijn buitengewoon doorzettingsvermogen heeft hij honderdduizenden hindoes bekeerd van de mythen en het verachtelijke bijgeloof van de Brahmanen tot het ware geloof. Talrijke priesters volgden in de voetsporen van deze heilige… zij zetten deze edele inspanningen voort; toch zijn er in de uithoeken van de aarde velen die nog steeds verstoken blijven van de waarheid, die ellendige gevangenen zijn in de duisternis van bijgeloof.”
Vaticanum II document, Nostra aetate (# 2): “Zo doorvorsen de mensen in het Hindoeïsme het goddelijk mysterie en drukken dit uit door een onuitputtelijke rijkdom aan mythen en door scherpzinnige pogingen van filosofisch denken. Zij zoeken de bevrijding uit de beklemming van het menselijk bestaan door vormen van ascetisch leven of door diepe beschouwing of door met liefde en vertrouwen hun toevlucht te nemen tot God.”
Te midden van al deze godslastering in Vaticanum II wordt niet gezegd dat deze ongelovigen tot Christus bekeerd moeten worden; er wordt niet gebeden zodat zij het geloof ontvangen; en er klinkt geen vermaning dat deze afgodendienaren verlost moeten worden van hun goddeloosheid en de duisternis van hun bijgeloof. Wat we zien is lof en respect voor deze godsdiensten van de duivel. Wat we zien is een overduidelijk syncretisme, dat alle religies behandelt alsof het paden naar God zijn.
Voetnoten bij hoofdstuk 8:
90 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 1015.
91 Denzinger 423.
92 Denzinger 570b.
93 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 1035.
94 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 1, pp. 605-606.
95 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 969.
96 Denzinger 343.
97 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 1, p. 479.
98 The Papal Encyclicals, Vol. 1 (1740-1878), pp. 49-50.
99 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 969.
100 L’Osservatore Romano, Sept. 13, 1973, p. 8.
101 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 969.
102 The Papal Encyclicals, Vol. 2 (1878-1903), p. 307.
103 The Papal Encyclicals, Vol. 3 (1903-1939), pp. 313-314.
104 The Papal Encyclicals, Vol. 1 (1740-1878), p. 280.