^
^
Recent Featured Videos and Articles | Eastern “Orthodoxy” Exposed | Why Hell Must Be Eternal | The Antichrist Identified! | What Fake Christians Get Wrong About Ephesians | Why So Many Can't Believe | “Magicians” Prove A Spiritual World Exists | Amazing Evidence For God | News Links |
Vatican II “Catholic” Church Exposed | Steps To Convert | Outside The Church There Is No Salvation | E-Exchanges | The Holy Rosary | Padre Pio | Traditional Catholic Issues And Groups | Help Save Souls: Donate |
De Protestantse Revolutie van de sekte van Vaticanum II: de Gezamenlijke Verklaring van 1999 met de Lutheranen over de Rechtvaardiging
Met goedkeuring van Johannes Paulus II, ondertekenen "kardinaal" Edward Cassidy en de lutherse "bisschop" Christian Krause de Gemeenschappelijke Verklaring over de Rechtvaardigingsleer op 31 oktober 1999 in Augsburg, Duitsland
Op 31 oktober 1999 gaf het Vaticaan onder Johannes Paulus II zijn goedkeuring aan een gezamenlijke verklaring met de lutheranen over de rechtvaardigingsleer. Voor een katholiek zou het een absurde gedachte moeten zijn om hiermee akkoord te gaan; katholieken worden immers geacht te geloven in de dogmatische leer van het Concilie van Trente, terwijl de lutheranen de dogmatische leer van het Concilie van Trente verwerpen.
Het is duidelijk dat de enige overeenkomst die kan worden gesloten een overeenkomst is waarbij de lutheranen hun ketterij verwerpen en het katholieke dogma accepteren. Dit was echter niet het onderwerp van de Gemeenschappelijke Verklaring met de lutheranen, die werd goedgekeurd door Johannes Paulus II en Benedictus XVI.
De Gezamenlijke Verklaring met de lutheranen over de Rechtvaardigingsleer is zo ketters dat de pen weigert het te beschrijven. Het verwerpt het Concilie van Trente volledig. Aangezien enkele verdedigers van de sekte van Vaticanum II en zelfs enkele "traditionalisten" de meest belachelijke en onoprechte pogingen hebben gedaan om deze overeenkomst te verdedigen, zullen we kort bespreken waarom dit document ketters is, waarom het een volledige verwerping inhoudt van het Concilie van Trente, en waarom het eigenlijk een officiële verklaring is van Johannes Paulus II en Benedictus XVI zelf dat hun sekte in werkelijkheid een niet-katholieke, protestantse 'Kerk' is.
►1) Gemeenschappelijke Verklaring met de Lutheranen over de Rechtvaardiging, 31 oktober 1999: “# 5. DEZE GEZAMENLIJKE VERKLARING… beslaat niet alles wat in elk van de kerken over de rechtvaardiging wordt geleerd, maar zij bevat een overeenstemming over de grondwaarheden van de rechtvaardigingsleer en MAAKT DUIDELIJK DAT DE OVERBLIJVENDE VERSCHILLEN NIET LANGER AANLEIDING GEVEN TOT LEERSTELLIGE VEROORDELINGEN."4
Dit betekent dat de resterende verschillen tussen lutheranen en katholieken m.b.t. de rechtvaardiging - bijvoorbeeld het feit dat lutheranen het Decreet van het Concilie van Trente over de Rechtvaardiging niet accepteren als dogmatisch - niet langer aanleiding zijn voor leerstellige veroordelingen. Dit is overduidelijk KETTERS. Alleen al het feit dat de lutheranen het Decreet van het Concilie van Trente over de Rechtvaardiging niet accepteren is aanleiding voor hun leerstellige veroordeling, zoals we zojuist hebben gezien.
► (2) Gezamenlijke Verklaring met de Lutheranen over de Rechtvaardiging, 31 oktober 1999: “41. Daarmee komen ook de leerstellige veroordelingen van de 16e eeuw [d.w.z. het Concilie van Trente] in een nieuw licht te staan, voor zover ze op de leer van de rechtvaardiging betrekking hebben: de in deze verklaring voorgelegde leer van de lutherse kerken valt niet onder de veroordelingen van het Concilie van Trente."5
Dit betekent dat niets van de leer van de Lutheranen in de Gezamenlijke Verklaring (GV) door het Concilie van Trente wordt veroordeeld! Maar behalve de andere ketterijen die door de lutheranen worden verkondigd (zoals we zullen zien), leren de lutherse kerken in de GV de ketterij van de rechtvaardiging "alleen door geloof"; en deze ketterij is zo'n 13 keer door het Concilie van Trente veroordeeld!
►Gezamenlijke Verklaring met de Lutheranen over de Rechtvaardiging: “26. Volgens de lutherse opvatting, rechtvaardigt God zondaars alleen door het geloof (sola fide)."6
►3) Gemeenschappelijke Verklaring met de lutheranen over de Rechtvaardiging, 31 okt. 1999: “# 13. IN HET LICHT VAN DEZE CONSENSUS, ZIJN DE DESBETREFFENDE LEERSTELLIGE VEROORDELINGEN VAN DE 16e EEUW [het Concilie van Trente] NIET VAN TOEPASSING OP DE HUIDIGE PARTNER."8
Hiermee zegt men opnieuw dat het niet ketters zou zijn dat de lutheranen het besluit van het Concilie van Trente over de rechtvaardiging niet in zijn geheel aanvaarden; maar dit komt neer op een ontkenning van het Concilie van Trente. Het Concilie veroordeelt als ketters eenieder die niet alle leerstellingen accepteert, zoals we hiervoor hebben gezien.
Laat je dus niet misleiden door leugenaars die mensen ervan proberen te overtuigen dat de GV niet echt het Concilie van Trente ontkent, of stellen dat "het veel gecompliceerder ligt dan dit." Deze mensen worden gebruikt door de duivel om de afvallige sekte van Vaticanum II te verdedigen. De Gezamenlijke Verklaring met de lutheranen over de Rechtvaardigingsleer verwerpt de dogmatische Concilie van Trente volledig. Wie dit ontkent, is simpelweg een leugenaar.
NOG EEN PAAR KETTERIJEN IN DE GEZAMENLIJKE VERKLARING
In feite zijn er, behalve de ketterij "geloof alleen", zijn er feitelijk nog talrijke andere ketterijen in de GV die specifiek door Trente zijn veroordeeld. Zie het langere artikel op onze website 'Gezamenlijke verklaring met de Lutheranen over de Rechtvaardiging als u alle onverkwikkelijke details wilt hebben. De GV staat bol van ketterijen komt. Hier nog een paar voorbeelden:
► Gezamenlijke verklaring met lutheranen: "21. Volgens de lutherse leer is de mens niet in staat aan zijn redding mee te werken omdat hij zich als zondaar actief tegen God en Zijn reddend handelen verzet."9 - KETTERIJ DIE DOOR TRENTE VEROORDEELD WORDT!
Zij geloven in ‘eenmaal gered, voor altijd gered’. Hier wordt met ‘redding’ bedoeld het onderhouden van Gods wetten en geboden. Aan deze( betekenis van)‘redding kan hij niet meewerken, aangezien de mens nu eenmaal een zondaar is . Het overtreden van Gods geboden heeft volgens hen geen consequenties, en God zal hem niet om zijn zonden veroordelen.
► Gezamenlijke verklaring met lutheranen: "23. ...lutheranen… willen tot uitdrukking brengen dat de rechtvaardiging niet afhangt van menselijke medewerking en ook niet van de levensvernieuwende werking van de genade in de mens.” - KETTERIJ DIE DOOR TRENTE VEROORDEELD WORDT!
► Gezamenlijke verklaring met de Lutheranen: "29. Dat vatten lutheranen in die zin op dat de christen 'tegelijk zondaar en rechtvaardige' is. Zij die geloven zijn volledig rechtvaardig omdat God hun door Woord en sacrament hun zonden vergeeft en hun de gerechtigheid van Christus toekent, die hun in het geloof eigen wordt en hen in Christus voor God tot rechtvaardigen maakt. Maar in het licht van de wet gezien, weten zij dat zij tevens geheel en al zondaar blijven.”12 – KETTERIJ DIE DOOR TRENTE VEROORDEELD WORDT!
Deze ketterij wordt ook wel "simul justus et peccator" (tegelijkertijd rechtvaardig en zondaar) genoemd en was een van de favorieten van Maarten Luther. De ketterij werd door Trente scherp veroordeeld in de volgende twee fragmenten.
“Als iemand ontkent dat door de genade van onze Heer Jezus Christus, welke door het doopsel wordt verleend, de schuld van de erfzonde wordt vergeven, of zelfs beweert dat niet het ware en wezenlijke kenmerk van wat de zonde is, wordt weggenomen, en zegt dat die alleen maar wordt uitgewist en hem niet meer wordt aangerekend, hij zij verdoemd.”13
► Gezamenlijke verklaring met de Lutheranen: "29. ... lutheranen zeggen dat de gerechtvaardigde ook een zondaar is, en zijn opstand tegen God werkelijk zonde is, zij ontkennen niet dat hij ondanks deze zonde niet van God gescheiden is en stellen dat zijn zonde een 'beheerste' zonde is.”15 – KETTERIJ DIE DOOR TRENTE VEROORDEELD WORDT!
Al deze leringen van de Lutheranen in de Gemeenschappelijke Verklaring zijn overduidelijk ketters zijn en worden door het Concilie van Trente duidelijk veroordeeld. Maar let wel, in # 41 van de gemeenschappelijke verklaring wordt gezegd dat ze niet door Trente zijn veroordeeld!
We zouden nog kunnen doorgaan, maar wat hierboven is behandeld, is voldoende om de bedoeling duidelijk te maken.
Sommige van de valse leraren die hebben geprobeerd om de betekenis van de GV af te zwakken, hebben geprobeerd hun lezers en luisteraars te misleiden door te zeggen dat de twee andere documenten die bij de GV horen eigenlijk alles verduidelijken. DIT IS KLINKKLARE ONZIN! De twee andere documenten die bij de GV horen: 1) De Officiële Gemeenschappelijke Vaststelling bij de Verklaring van de Lutherse Wereldfederatie en de Pauselijke Raad ter Bevordering van de Eenheid van de Christenen en 2) de Bijlage bij de Gemeenschappelijke Vaststelling bevestigen alles in de GV. Ze spreken haar ketterijen helemaal niet tegen, maar herhalen die, zoals we hier zien:
Officiële Gemeenschappelijke Vaststelling, #1 (onderdeel van de Gemeenschappelijke Verklaring): “Op basis van deze consensus verklaren de Lutherse Wereldfederatie en de Katholieke Kerk samen: ‘de in deze verklaring voorgelegde leer van de lutherse kerken valt niet onder de veroordelingen van het Concilie van Trente. De verwerpingen in de Lutherse belijdenisgeschriften hebben geen betrekking op de in deze verklaring voorgelegde leer van de Rooms-katholieke Kerk (GV # 41).’"17
► Bijlage bij de Gemeenschappelijke Verklaring, 2C [gezamenlijk “katholieke”en lutherse standpunt]:
Bedenk wel: deze "Bijlage" is het onderdeel van de Gemeenschappelijke Verklaring, waarvan de verdedigers van de sekte van Vaticanum II zeggen dat het alles verduidelijkt en "in orde maakt"! Ze zeggen dat de bijlage ervoor zorgt dat alles in de GV volledig in overeenstemming is met de katholieke leer. Wat een leugen! In het volgende citaat, zien we een verdediger van de sekte van Vaticanum II die dit argument probeert te gebruiken. De verdedigers van de Novus Ordo/Vaticanum II, die dit soort argumenten gebruiken, denken of hopen dat de persoon met wie zij praten, geen weet heeft van de twee begeleidende documenten (de Bijlage en de OGV [Officiële Gemeenschappelijke Vaststelling]) - zodat ze de verkeerde indruk kunnen geven dat deze twee documenten de ketterijen in de Gemeenschappelijke Verklaring afzwakken of wegredeneren. Ze hopen dan dat de ander, die onbekend is met de documenten, geen weerwoord heeft. Dit argument werkt echter niet als de ander wel bekend is met wat er eigenlijk in deze twee documenten staat.
Zoals we hier zien, probeert hij te reageren op de ketterijen die we uit de gezamenlijke verklaring hebben geciteerd, door te zeggen dat de bijlage en de OGV alles verklaren en in orde maken. Maar, zoals we hebben aangetoond, is dit complete onzin. De bijlage en de Officiële Gemeenschappelijke Vaststelling bevestigen wat er in de GV staat. Verder verklaart de Bijlage dat de "katholieken" niet alleen aanvaarden dat ‘geloof alleen’ niet in tegenspraak is met Trente (zoals in de GV staat), maar dat de "katholieken" ook zelf geloven in 'geloof alleen'! Als je, zoals hij zegt, de bijlage nodig hebt om inzicht te krijgen in wat de GV leert, dan geeft hij toe dat hij gelooft in rechtvaardiging alleen door geloof.
Kortom, de pogingen om de GV te verdedigen door te verwijzen naar de twee toegevoegde documenten zijn volkomen oneerlijk, en voor degenen die bekend zijn met de feiten zijn het schandalige leugens.
Bovendien, zelfs als de Bijlage deze afschuwelijke ketterij van Rechtvaardiging door geloof alleen niet van katholieke zijde had beweerd, zou het geen verschil gemaakt hebben, want alle ketterijen die hierboven zijn opgesomd - of die nu aan lutherse of "katholieke" zijde van de GV zijn – worden geaccepteerd door de GV alsof het Concilie van Trente ze niet veroordeeld had. Verder, zoals bewezen in punt 1 van dit hoofdstuk, zegt de GV specifiek dat de resterende verschillen van Lutheranen met katholieken over rechtvaardiging geen aanleiding zijn voor leerstellige veroordelingen. Dus laat je niet misleiden door die leugenaars die je vertellen dat "ja, er zijn problemen met de GV, maar geen van de ketterijen verschijnen aan de katholieke kant, alleen aan de Lutherse kant.' Het is gewoon nietwaar en, nog belangrijker, het maakt geen verschil.
De sekte van Vaticanum II, inclusief Johannes Paulus II, Benedictus XVI en de officiële Vaticaanse krant keuren de Gemeenschappelijke Verklaring allemaal goed. Dit bewijst dat het manifeste ketters zijn.
Dit betekent dat de "Kerk" van Johannes Paulus II officieel de Gezamenlijke Verklaring met de lutheranen over de Rechtvaardigingsleer accepteert en het Concilie van Trente verwerpt. De Katholieke Kerk, daarentegen, houdt zich aan en zal zich altijd houden aan de leer van het Concilie van Trente over de Rechtvaardiging, die door Christus aan de apostelen is doorgegeven.
Daarom is de “Kerk”van Johannes Paulus II niet de Katholieke Kerk, en degenen die zich bewust zijn van deze feiten, maar toch blijven verklaren dat zij ermee verbonden zijn, verklaren eenvoudigweg dat ze verbonden zijn met manifeste ketters en zondigen tegen het geloof.
Voetnoten bij Hoofdstuk 17:
1 L’Osservatore Romano (de Vaticaanse krant), 24 nov. 1999.
2 Denzinger, The Sources of Catholic Dogma, B. Herder Book. Co., dertiende editie, 1957, no. 792a.
3 Denzinger 810.
4 L’Osservatore Romano, 24 nov. 1999.
5 L’Osservatore Romano, 24 nov. 1999.
6 L’Osservatore Romano, 24 nov. 1999.
7 Denzinger 803.
8 L’Osservatore Romano, 24 nov. 1999.
9 L’Osservatore Romano, 24 nov. 1999.
10 Denzinger 814.
11 Denzinger 811.
12 L’Osservatore Romano, 24 nov. 1999.
13 Denzinger 792.
14 Denzinger 792.
15 L’Osservatore Romano, 24 nov. 1999.
16 Denzinger 808.
17 L’Osservatore Romano, 24 nov. 1999.