^
^
Recent Featured Videos and Articles | Eastern “Orthodoxy” Exposed | Why Hell Must Be Eternal | The Antichrist Identified! | What Fake Christians Get Wrong About Ephesians | Why So Many Can't Believe | “Magicians” Prove A Spiritual World Exists | Amazing Evidence For God | News Links |
Vatican II “Catholic” Church Exposed | Steps To Convert | Outside The Church There Is No Salvation | E-Exchanges | The Holy Rosary | Padre Pio | Traditional Catholic Issues And Groups | Help Save Souls: Donate |
Unitatis Redintegratio – Het Decreet van Vaticanum II over Oecumene
Helemaal in het begin van het Decreet over Oecumene verkondigt Vaticanum II dat bijna iedereen verlangt naar een ware universele Kerk, die de bekering van de wereld tot het Evangelie als haar zending ziet. Wat is de ware universele Kerk, die als zending heeft om de wereld tot het Evangelie te bekeren? Dat is natuurlijk de Katholieke Kerk, die alleen de enige ware Kerk van Christus is. Dus waar heeft Vaticanum II het dan over? Waarom leert Vaticanum II dat bijna iedereen verlangt naar de ware Katholieke Kerk als we die al hebben? Het antwoord is dat Vaticanum II leert dat men moet verlangen naar de ware Katholieke Kerk omdat het leert dat ze nog niet bestaat! Voor degenen die er nog aan twijfelen dat Vaticanum II hier ontkende dat de Katholieke Kerk bestaat, citeren we de uitleg die Johannes Paulus II zelf aan deze passage gaf.
Hier zien we dat Johannes Paulus II zelf bevestigt dat het verlangen naar de enige zichtbare Kerk van Christus een verlangen is, dat aan beide zijden aanwezig is – bij katholieken en niet-katholieken, wat betekent dat in het Decreet over Oecumene (waaruit Johannes Paulus II citeerde) Vaticanum II in feite verlangt naar de ene universele Kerk van Christus. Vaticanum II ontkent dus dat de Katholieke Kerk de enige universele Kerk van Christus is.
Unitatis Redintegratio bevestigt ook dat alle gedoopte en belijdende 'christenen' in gemeenschap met de Kerk verbonden zijn en terecht de naam van christen dragen, terwijl er niets gezegd wordt over de noodzaak voor hen om zich te bekeren tot het katholieke geloof om gered te kunnen worden.
Merk op dat Vaticanum II leert dat deze leden van protestantse en schismatieke sekten in gemeenschap staan met de Katholieke Kerk (zij het gedeeltelijk), broeders zijn van dezelfde Kerk, en met recht christenen worden genoemd. De Katholieke Kerk daarentegen leert dat ze buiten de gemeenschap van de kerk staan en vreemden zijn voor haar gelovigen. Dit is regelrecht in tegenspraak met de leer van Vaticanum II.
Het volgende citaat is van een artikel dat verscheen in St. Anthony Messenger, een blad dat veel gelezen wordt en volledig wordt goedgekeurd door de Vaticanum II-sekte,. We kunnen zien hoe deze "goedgekeurde" publicatie de leer van het Decreet van Vaticanum II over de oecumene heeft verstaan.
Heeft Renee Vaticanum II verkeerd begrepen? Nee, we hebben net aangetoond dat dit juist precies is wat Unitatis Redintegratio leert. We zullen nu zien we dat het ontkent dat de Kerk volledig katholiek is en stelt dat er voor de bovengenoemde sekten redding is.
Hier, in # 4 van hetzelfde Decreet over de oecumene, ontkent Vaticanum II dat de Kerk van Christus volledig katholiek is! Als u dit gelooft, kunt u zelfs niet de geloofsbelijdenis van de apostelen bidden: "Ik geloof in ... de heilige Katholieke Kerk. "Je zou dan moeten zeggen: "Ik geloof in de niet volledig Katholieke Kerk.”Maar waarom zou Vaticanum II zo'n belachelijke ketterij verkondigen? Er is een reden. Het woord katholiek betekent "universeel". Zoals we al gezien hebben, verwerpt Vaticanum II dat de Katholieke Kerk de universele Kerk van Christus is door te leren dat bijna iedereen verlangt naar de universele Kerk, alsof die niet bestaat.
De religie van Vaticanum II is van mening dat de kerk van Christus groter is dan de Katholieke Kerk. Aangezien het Decreet over de de oecumene spreekt van een verlangen naar de universele Kerk van Christus ontkent het dat de Katholieke Kerk de universele Kerk van Christus is. Hieruit kan men logischerwijs concluderen dat Vaticanum II leert dat "de Kerk" (d.w.z. de universele Katholieke Kerk) niet in staat is om haar katholiciteit/universaliteit volledig te realiseren, vanwege "de verdeeldheid onder christenen". Met andere woorden, volgens de duidelijke leer van Vaticanum II, verhindert de verdeeldheid onder de talloze protestantse sekten, Oosterse schismatieke sekten en de Katholieke Kerk dat de universele Kerk (waar we allemaal lid van zijn volgens Vaticanum II) haar ware katholiciteit (universaliteit) volledig kan realiseren.
Dit alles is een definitieve bevestiging dat Vaticanum II leert dat ketterse en schismatieke sekten de Kerk van Christus vormen. Vaticanum II zegt dat er, door de verdeeldheid tussen deze sekten, afbreuk wordt gedaan aan de universalitiet van de Kerk van Christus. Maar dit zou een loze opmerking zijn als de Kerk niet van mening is dat deze sekten deel uitmaakten van de Kerk van Christus. Nu we dit hebben uitgelegd, zullen we Paus Clemens VI en Paus Leo XIII citeren, die deze afschuwelijke ketterij weerspreken.
Zoals we kunnen zien, breken ketters de universaliteit of katholiciteit niet af als zij de Katholieke Kerk verlaten. Ze verlaten de kerk gewoon. Maar het Decreet over de oecumene van Vaticanum II ziet dit anders:
Volgens deze commentator leerde Vaticanum II dat de protestanten en schismatici niet als enige schuld hadden aan het verlaten van de Katholieke Kerk; beide kanten waren schuldig. Heeft Daley Vaticanum II verkeerd begrepen? Nee, dit is nu precies wat Vaticanum II leert met deze verbazingwekkende uitspraak:
Vaticanum II, Unitatis Redintegratio # 3: “Hen echter, die nu geboren worden in dergelijke gemeenschappen en er gevormd worden tot het geloof in Christus, kan men niet beschuldigen van de zonde van afscheiding, en de katholieke Kerk koestert jegens hen een broederlijke eerbied en liefde.”
(http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vatii_decree_19641121_unitatis-redintegratio_en.html)
Men moet deze verklaring eens zorgvuldig bestuderen om de boosaardigheid ervan goed te laten doordringen. Zonder enige verduidelijking of voorbehoud geeft Vaticanum II een algemene verklaring af waarin het alle protestanten en schismatici vrijpleit van de zonde van scheiding (d.w.z. ketterij en schisma). Het betreft hier degenen die in protestantse en schismatieke gemeenschappen zijn geboren en opgegroeid "en in Christus geloven."
Dit is ongelooflijk ketters. Het zou betekenen dat men geen enkele protestant zou kunnen beschuldigen van ketterij, ongeacht hoe anti-katholiek hij ook is, als hij in zo'n sekte is geboren! Dit is regelrecht in tegenspraak met de katholieke leer, zoals we hebben gezien (bv. Leo XIII). Iedereen die ook maar één dogma van het katholieke geloof verwerpt is een ketter en is schuldig aan zijn afscheiding van de ware Kerk.
Als we verder gaan, komen we bij # 3 van het Decreet over de oecumene:
Hier in # 3 van het Decreet over de oecumene komen we nog meer ketterij tegen. Het beweert dat "het genadeleven" (heiligmakende genade / rechtvaardiging) kan bestaan buiten de zichtbare grenzen van de Katholieke Kerk. Dit is rechtstreeks in strijd met de plechtige lering van paus Bonifatius VIII in de Bul Unam Sanctam.
Vaticanum II weerspreekt het dogma dat er geen vergeving van zonden buiten de Katholieke Kerk is door te beweren dat men het genadeleven (dat houdt ook de kwijtschelding van zonden in) kan bezitten buiten de Katholieke Kerk. En er is meer ketterij in dezelfde paragraaf van het decreet over de oecumene. Vaticanum II beweert botweg dat de gemeenschappen die het heeft beschreven, middelen van redding zijn.
Dit is een van de ergste ketterijen van Vaticanum II. Het is een verwerping van het dogma Buiten de Kerk Is er Geen Redding.
In zijn Decreet over de oecumene leert Vaticanum II ook dat niet-katholieken van Christus getuigen door hun bloed te vergieten. De volgende alinea houdt in dat er heiligen en martelaren voor Christus zijn in niet-katholieke Kerken, wat ketterij is.
Zich baserend op deze lering, herhaalde Johannes Paulus II deze ketterij vele keren en bouwde hij erop voort.
De Katholieke Kerk leert dogmatisch dat er buiten de Kerk geen christelijke martelaren zijn.
In het Decreet over de Oecumene, leert Vaticanum II ook dat oosterse ketters en schismatici de Kerk helpen groeien.
De Katholieke Kerk leert dat ketters de poorten van de hel zijn.
Een andere ketterij die een vooraanstaande plaats inneemt in het Decreet over de oecumene is de voortdurende uitdrukking van respect voor de leden van niet-katholieke religies.
Het is niet zo dat de Katholieke Kerk de leden van niet-katholieke religies met respect beschouwt. De Kerk werkt aan hun bekering en hoopt dat ze zich zullen bekeren, maar hekelt en vervloekt als ketterse sekteleden allen die de katholieke leer verwerpen:
Het Decreet over de oecumene van Vaticanum II leert ook dat wij in theologische kwesties niet-katholieken op voet van gelijkheid moeten behandelen.
Merk op hoe met name de formulering van het decreet over de oecumene van Vaticanum II hieronder wordt veroordeeld door Paus Pius XI in zijn encycliek tegen de oecumene. Vaticanum II beveelt aan dat we ketters op gelijk voet “behandelen”, terwijl Paus Pius XI de ketters beschrijft als bereid om met de Kerk van Rome te “onderhandelen”, maar alleen “als gelijken met een gelijke”! Wanneer iemand ziet hoe uitdrukkelijk Vaticanum II de eerdere leer van het Magisterium tegenspreekt, kan men zich alleen maar afvragen: was het Satan zelf, die de documenten van Vaticanum II schreef?
Voetnoten bij hoofdstuk 8:
6 Decrees of the Ecumenical Councils, 1990, Vol. 2, p. 908.
7 http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-
ii_decree_19641121_unitatis-redintegratio_en.html
8 The Papal Encyclicals, by Claudia Carlen, Raleigh: The Pierian Press, 1990, Vol. 2 (1878-1903), p. 393.
9 Renee M. Lareau, “ Vatican II for Gen-Xers,” St. Anthony Messenger, november 2005, p. 25.
10 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 912.
11 “Cardinal” Ratzinger, Dominus Iesus #17, goedgekeurd door Johannes Paulus II, 6 augustus 2000.
12 Denzinger 570a.
13 The Papal Encyclicals, Vol. 2 (1878-1903), p. 393.
14 Michael J. Daley, “The Council’s 16 Documents” St. Anthony Messenger, nov. 2005, p. 15.
15 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 910.
16 Denzinger 468.
17 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 910.
18 The Papal Encyclicals, Vol. 3 (1903-1939), pp. 121-122.
19 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 1, p. 578; Denzinger 714.
20 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 912.
21 The Encyclicals of John Paul II, Huntington, in: Our Sunday Visitor Publishing Division, 1996, p. 914.
22 The Encyclicals of John Paul II, p. 965.
23 Denzinger 247.
24 Denzinger 714.
25 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, pp. 915-916.
26 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 1, p. 113.
27 Denzinger 351.
28 http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vatii_
decree_19641121_unitatis-redintegratio_en.html
29 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 1, p. 233.
30 Denzinger 246.
31 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 1, p. 31.
32 Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 914.
33 The Papal Encyclicals, Vol. 3 (1903-1939), p. 315.